2013/09/17

Det här med morgonrutiner..

Ja, när det är dagisdag, dvs tis, ons och tors så gäller det att man har koll på läget så allt flyter så bra som möjligt.
Tyvärr har jag inte alltid det, och det är inte pga barnen. Utan pga att jag är så enormt morgontrött.
Det brukar se ut såhär ungefär..

Kvällen innan bestämmer jag att jag ska kliva upp när Marcus åker till jobbet strax innan halv 7. På morgonen har jag alltid ångrat mig och han får ringa och väcka mig runt 7. Då vill jag "snooza" så han får återkomma 1-2 ggr med 5 minuters mellanrum. Tillslut vaknar Filippa av allt ringande, då kliver jag upp. Lovar mig själv att "Imorgon ska jag komma upp när Marcus åker, drika kaffe o lugn och ro och slippa stressa.
Nu är klockan runt 07:15 och vi har 1 timma på oss. Upp med Filippa, göra henne iordning, blöja, tvätta, kläder och mata. Trycka igång kaffet.
Nu är klockan nästan 07:45, jag har inte fått i mig kaffe, inga kläder och Kornelia ligger i sängen. Om 30 minuter måste vi gå. Upprepar för mig själv att "Imorgon.. Då ska jag minsann.."
In och tar upp Kornelia, lockar med dagis. Märkligt nog är hon uppe på 1 sekund då, och följer glatt med in i badrummet utan att ha kört ett race i huset och kastat ut allt ifrån sängen.
Vi väljer kläder också såklart. Gärna något blått, och något med pippi, trosorna ska helst vara lila. Okej.
5 minuter tar det att få henne klar, inklusive hårborstning och tofsar, spännen eller vad hon nu ska ha.
Klockan är nästan 07:55, vi ska gå om 20 minuter. Fixar frukost till henne. Oftast macka, med skinka och så vatten till det..
Medans hon äter frukost så mutar jag med fåret Shaun, hon får alltså sitta i soffan, äta och kolla på TV. Ja, så fel som man bara kan göra." Men imorgon när jag kliver upp tidigare så ska hon sitta i köket" Filippa ligger och leker väderkvarn på golvet och henne har jag nog hunnit vända rätt ca 5 ggr sedan Kornelia klev upp.
Nu får jag möjlighet att ta hand om mig själv, häller upp en kopp kaffe, går och klär på mig, borsta håret och tänderna.
Nu är klockan plötsligt 08:05. Dricker upp det sista kaffet i hallen medans jag rafsar ihop Filippas ytterkläder för att ta med in i vardagsrummet för att klä på henne. När hon är klar är det dags för Kornelia att borsta tänderna. Tack o lov är det bland det bästa hon vet. Och det går alltid smidigt.
På med ytterkläderna och klockan har hunnit bli 8:15, 8:20 lämnar vi efter att barnen och väskan sitter i vagnen. Och 8:30 anländer vi med andan i halsen till dagis. Upprepar återigen för mig själv: "Imorgon kommer vi komma i lugn och ro då jag stigit upp.."Kornelia klär av sig allt på 1 minut, går in och jag får varje gång ropa hejdå. Hon vänder sig och ler lite för att sedan strunta fullständigt i mig. Någon gång har hon vinkat lite hastigt.
Filippa och jag går iväg. Oftast på promenad, men idag kunde ej min vapendragare så vi gick hem. Och här är vi. Frukostkladdet är bortstädat, en halv macka lite smör på bordet, skinkan åt katten förmodligen upp när vi var iväg. (Man skulle haft hund så hade mackan också varit borta).
Filippa i säng, jag med 3:e koppen kaffe, nyhetsmorgon och en katt samt dator i knät. Sängen hann bäddas på något lustigt sätt också.


Ah.. Nu ska jag bara slappa en stund innan det är dags att ta tag i dagens projekt. Funderar på att rensa i skafferierna. Känns som att det kan finnas en del spännande där inne. Ja, vi får se vad vi hittar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar