2013/12/04

När jag får barn..

När jag tittade ut såg det riktigt skönt ut. Blå himmel och sol. MEN ute lurade iskalla vindar och det var då inte skönt alls.

Och givetvis skulle Kornelia gå hem, vilket resulterar i diverse upptäckter längs med vägen. Hon ska givetvis köra vagnen. Nämen oj, titta där! Skog! Jag springer nog in där. Poff. Jahopp. Bära ut en arg Kornelia från skogen med ett tomt löfte om att imorgon kan vi gå i skogen. (Kommer inte att bli så imorgon). Men ja jag ljög.
Och det är väl egentligen inte det enda felet jag gjort som förälder. Nej, det har ploppat upp en hel rad med saker som "jag ska ALDRIG göra/tillåta/vara/bli etc principen".
Ett exempel är gårdagen. Trötta i soffan runt 17. Maten hade fortfarande inte lagats och Kornelia ploppar ur sig att hon vill åka och äta korv.
Jag och Marcus tittar på varandra.. "Mja, kanske ska vi åka in o handla, och Kornelia kan ju få äta korv då..". Skitbra Anna. Lär henne att hon alltid kommer att få som hon vill. För ja, hon ÄR bortskämd. Jag vet det. Och det får vi nog styra upp lite.
Men det värsta är inte att vi faktiskt åkte och handlade bara för att hon skulle få äta korv. Nej, det värsta är. Håll i er nu.. Att på vägen in så kom jag på att dom förmodligen hade stängt korförsäljningen vid maxi, och hur gör vi då? Hon kommer ju bli tokledsen. Ja men okej, OM det är stängt så kan hon få en tablettask istället.
Fattar ni hur knäpp man är?

Övriga små saker som jag som förälder aaaaaldrig skulle göra är att låta mina barn äta i soffan. Godis en tisdag, muta med egentligen vad som helst för att få med henne hem från dagis, eller för att få henne att ställa sig upp när hon suttit på samma plats på marken i 5 minuter i protest för att hon inte fick hoppa i vattenpölen (som hon tillslut på något vis ändå fick).
Låta henne välja kläder som kanske inte är helt kompatibla så som lila byxor, röda strumpor och en grön tröja.

Märkligt det där, man ändrar sig på många punkter. Lika bra att erkänna att ja, hon kommer snart få en egen surfplatta, mobil kommer hon att ha innan hon börjar förskoleklass och självklart ska hon väl få en egen häst också.

Bör väl tillägga att både Kornelia och Filippa är exemplariska barn. Filippa är ju härlig på sitt sätt och vis, social, glad, lättsam. Kornelia är hjälpsam, lyssnar på oss, älskar att vad dusch, nagelklippning, tvätta ansiktet, borsta tänderna, tvätta händerna osv heter.
Sover gör dom också. Mer än gärna. Men på något vis så lyckas dom få som dom vill. Och det är väl egentligen inte det som är felet heller. Att få som man vill. Det ska ju inte vara en kamp att säga nej och "vinna" flest gånger. Men som igår kanske vi inte skulle åkt och handlat, eller kanske skulle vi inte köpt den där boken, leksaken, väskan eller vad det nu är just där och då VARJE gång hon vill ha något?
Ja, jag vet, jag får skylla mig själv i framtiden. Att ha 2 tjejer som verkar ha ärvt envishet och listighet från sin mor (som för övrigt beskrivs varit precis likadan som liten) kommer att bli en utmaning.

Nehe, dags att göra en macka till Kornelia, hon vill ha ost, skinka och smör på. Delat i bitar och så ett glas mjölk i kattglaset. Självklart får hon det.
Filippa får nöja sig med gröt. Men däremot låter jag inte henne äta den själv (trots att hon vill). :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar