2013/12/23

En vit jul?

Ja, någon snö lär vi inte få uppleva denna julen i alla fall. Känns lite småtrist att kolla ut och det är grått och regnigt. Och vetskapen om att temperaturen kommer att ligga runt 6-8 grader imorgon. Och då inte åt minushållet tyvärr.

Men annars då? Blir det en vit jul för er? Ja ni vet hela konceptet med att så många barn far illa på julen. Och att man då bör avstå alkohol just denna dagen.
Köper ni tänket? Inte jag. Nej, inte alls. Med risk för att låta som den mest egocentriska person i universum så tänker jag inte skippa ett glas vin, eller lite vinglögg. En öl eller ett par cider imorgon. Julmust i all ära, men vad tusan?

Barn till föräldrar som dricker massor av alkohol under julen får det inte bättre för att jag avstår just denna speciella dag.
Och barn till föräldrar som dricker för mycket under julen lär förmodligen ha det lika illa oavsett vilken dag det är på året.
För inte kan jag tänka mig att dessa familjer håller sig ifrån allt vad alkohol heter förutom just den 24:e december.
Att det är fruktansvärt synd om dessa barn håller jag givetvis med om. Och om jag kunde ta hit alla barn som mådde dåligt hade jag självklart gjort det.

Men nej, här blir det både öl, vin, cider och kanske en snaps till sillen (för dom som nu äter denna förvällda äckliga fisk). Däremot håller vi oss alla nyktra.
Känns som hyckleri att avstå en öl på julafton och sedan hälla i sig 2 flaskor vin på juldagen liksom.

Dessa klassiker hamnade i min korg i alla fall. Tillsammans med ett gäng öl och någon flaska vin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar