2014/09/11

Dags att planera, strukturera och ge järnet!

Undrar om det bara är jag som helst planerar allt in i minsta detalj, eller om de flesta faktiskt bara tar det som det kommer?
Nu när hösten uppenbarligen är här och det snabbare än man hinner blinka är jul så krävs endel planering.
Speciellt om man ska hinna med att föda barn också. Så nu är min julplanering i full gång. I oktober ska 48 små paket inhandlas. Vill inte stressa runt med en liten nyfödd sista dagarna innan december för att hinna med att hitta saker till paketkalendrarna.
I år får lillebror vara utan. Nästa år blir det alltså 72(!!!!!!!!!) små paket att inhandla och slå in. Men men, planering, planering!

Har några moment kvar innan jag hinner föda barn också. Ska kolla, känna, prova en liggdel till mountainbuggyn. Även om syskonvagnen kommer vara högst aktuell så är det ganska så mysigt att ha en separat liggvagn också.

Madrass till spjälsängen ska köpas, så även spjälskydd, täcke samt lite nya lakan.
Kläder ska också inhandlas. Får hoppas att jag hittar lite fint när vi åker ner till malmö. Så just klädbiten väntar jag lite till med. Det har ju redan handlats lite smått. Men man kan aldrig få för mycket.
Nya flaskor då han ska få leva på ersättning den lille krabaten ska också inhandlas. Svårt att besluta oss för om det blir att köpa på oss mams antikolok som tjejerna haft, eller om vi ska testa oss på dr browns flaskor denna gång. Beslut måste tas.

Sedan är det övriga julklappar. Det ska kommas på vad tjejerna och lillebror kan tänkas vilja ha. Tråkiga saker blir det inte. Men ska försöka att hålla ner julklappsbudgeten en smula jämfört med förra året. Det blev både för många och för dyra julklappar för barnen. Men visst, det är ju så kul, och dom är ju såååå värda det. Men vill inte att dom växer upp och blir så ha-galna monster. Så skärpning från föräldrasidan.

Tack o lov kommer Marcus vara hemma hela december. Så vi kan hjälpas åt med allt vad matlagning, julklappsjakt och pyssel heter.
Men vill inte stå där och inse att antingen stressar jag ihjäl mig i december, eller så ställer vi in julen helt enkelt.
Nej, planera, strukturera och ge järnet som sagt. Helst redan nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar