2015/02/16

Superenkla och snabba frallor utan jäst!

Idag blev jag så sjukt sugen på tacosoppa. Och när man gör soppa ska man ju alltid ha nybakta frallor till. Dock hade jag ingen jäst. Men hittade detta enkla recept.

Ugnen på 200 grader.

5 dl mjöl. (Välj efter vad du har och gillar)
1 msk bakpulver.
1/2 tsk salt.
2 msk ljus sirap. (Går bra med honung istället)
2,5 dl fingervarmt vatten.

Blanda de torra ingredienserna först. Häll sedan i vattnet och sirapen.
Blanda ihop och gör små bollar. Ju grövre mjöl desto mindre kladdigt.

Pensla med vatten och häll på ev frön.

Jag gjorde 1 sats med hälften vete och hälften Graham. Där hade jag solroskärnor på.
Och 1 sats med hälften vete och hälften rågsikt. Lite salt och riven parmesan på dom.

Ca 15 minuter i ugnen. Blir 6-8 frallor.

Resultatet blev bättre än jag trodde. Perfekta snabbfrallor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar