2014/08/15

Fredag.

Igår började inskolningen av Filippa. Hon har ju iofs redan genomgått en inskolning. Fast då var det ju Kornelias inskolning. Men Filippa var med om hela. Men lite för liten för att lämna då. Tycker nästan att det är på gränsen nu med.
Men vill ha en plats på samma förskola och hade vi väntat till januari så hade vi förmodligen inte fått plats på just skansensförskola. Och det ville vi absolut ha. Får trösta mig med att hon bara går 15 timmar/veckan. Fast ja, hon verkar ju såklart trivas ypperligt. Och det visste vi redan innan att hon skulle. Hon har ju varit där många ggr och lämnat/hämtat syrran. Kul ställe tycker hon! Och pinnar på och kollar in allt och alla. Ett stort smile i hela ansiktet. :) Lilla söta Filippa.

Kornelia är överlycklig över att äntligen få träffa sina kompisar igen. Hon vill inte gå hem. På tisdag får hon stanna efter att vi gått hem efter inskolningen. Igår när vi satt och pratade i soffan så sa hon "Jag tycker det är kul att vara själv utan vuxen på dagis". Okej sa jag och frågade om det inte var roligt när mamma och pappa också var med. Underbar som hon är svarar hon "Jo.. Det är också kul, men båda är kul." Ja mitt hjärta. Det är klart att du vill ha något som inte mamma och pappa hänger med på.
Filippa ville inte heller hem idag. Det gnälldes lite när vi lyfte upp henne för att åka. Men man ska ju sluta när det är som roligast.

Inskolningen är 2 veckor. 1-1½ timma/dag. Var skeptisk till upplägget inför Kornelias inskolning. "Men va? Ska vi inte vara med och äta? Inte testlämna?" Ja, det kändes så konstigt.
Men funkade otroligt bra. Hon skuttade in och vinkade av mig lite snabbt på sin första dag. Det trodde jag ju aldrig. "Alla" sa ju att 2 åringar var hopplösa att skola in. 1 år är tydligen exemplariskt. 1½ är värdelöst (stackars Fillan, hon har missat att hon ska vara ledsen på dagis..)
2 åringar var också omöjliga. Men 3 åringar var tydligen perfekta. Mina barn lever INTE efter dessa "typiska" åldersgrejer. Borde köpa andra böcker till dom helt enkelt. Så dom vet när och hur dom ska skrika, kasta sig på golvet i affären. Skrika hela natten. Avsky förskolan och bitas, rivas och kasta stenar. Typ så.
Någon borde även informera Kornela om att det faktiskt finns en glassbil på riktigt. Hon har inte riktigt snappat upp det ännu. Inte en enda min när hon är ute och glassbilen kör förbi och trudeluttar. Hon har ingen aning. Höhö.

Idag efter inskolningen åkte vi in till simhallen. Bad, glass och mera bad. Lite helghandling efteråt och nu är vi ganska så trötta allihopa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar