2014/08/29

Alla dessa gröna tomater.

Ja, nu börjar det väl snart bli dags att bestämma sig för vad man ska hitta på med alla gröna tomater som inte hunnit mogna.
Förmodligen kommer dom heller ej att hinna detta. Så jag har läst runt på div trädgårdsforum angående hur man ska ta tillvara på dom. Iom att vi har så enormt mycket tomater, alltså det är nog ett hundratal så kände jag att något vill jag testa på.

Det finns lite olika bud hur och vad man bäst bör göra.

1. Använda dom gröna tomaterna till att sylta in, eller steka dom som dom är. Majoriteten av trädgårdfolket tycker att det är vidrigt och en gång och aldrig mer. Okej, bra. Det lät lite väl avancerat att sylta in o hålla på.

2. Klipp av större grenar och häng på ett ljust ställe. Låt dom mogna och plocka efter hand. Lät också lite krångligt. Och framförallt skräpigt.

3. Plocka av och låt ligga i en skål i köket. Ah, något i min smak. Enkelt! Kan ev lägga dom med ett par äpplen så ska dom mogna snabbare. Smaken blev visst inte lika bra då.
Man skulle även låta en liten bit av kvisten få vara kvar för smakens skull. Så det testar jag.

4. Plocka in dom gröna tomaterna, vira in i tidningspapper, ni vet vanligt kvällstidning. Låt ligga mörkt och ta fram när dom är klara.

Jag testar alternativ 3 just nu. Utan äpple inblandat. Kan bli aktuellt i ett senare skede då våran äpplen är kanonfina just nu. Jag återkommer om ev lyckat resultat.


Så, nu ligger dom på bordet och bara väntar på att mogna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar